Etende vrouw kijkt verzadigt en voldaan

Honger en verzadiging

In deze blog willen we je meer bewust maken hoe het zit met honger en verzadiging. We vertellen je over:

  • De werking van je honger- en verzadigingssysteem.
  • Hoe je de juiste balans kan vinden.
  • Wat de impact is van afvallen op dit systeem.
  • 5 tips voor meer grip op je honger en verzadiging.

Werking honger- en verzadigingssysteem

Het honger en verzadigingssysteem is een complex systeem. Het wordt aangestuurd door hormonen. Het hormoon ghreline, ook wel het hongerhormoon genoemd, wordt met name in de maagwand afgescheiden en wekt je eetlust op. Hierdoor krijg je trek en ga je gaat eten. Naast CKK en GLP-1 zorgt het hormoon leptine, ook wel verzadigingshormoon, er daarentegen voor dat je je verzadigt voelt.

De juiste balans tussen honger en verzadiging

Het juiste evenwicht tussen energie-inname, energie verbruik en energievoorraad is het sleutelwoord naar een gezond en fit lichaam.
Iedereen reageert anders op honger en verzadiging. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met je lichamelijke conditie of hoe snel je het eten verteert maar ook weersomstandigheden kunnen van invloed zijn. Je herkent vast wel dat je tijdens warme dagen in de zomer geen zin hebt om grote maaltijden te eten en juist in de winter een lekkere grote kop erwtensoep heerlijk klinkt.
Maar de hoeveelheid voedsel die je tot je neemt kan ook een gewoonte geworden zijn en daar gaan mensen vaak de fout in als ze willen afvallen.

Impact van afvallen op je honger- en verzadigingsgevoel

Als je een paar kilo wilt afvallen is de conclusie snel getrokken om dan maar een tijd minder te eten. Hierbij wordt er niet geluisterd naar het honger en verzadigingsgevoel maar enkel naar zelf opgelegde eetregels. Pas op met crashdiëten! Bij dit soort diëten neem je ineens veel minder calorieën tot je. Eenmaal bij het streefgewicht aangekomen wordt er weer zoals voor het dieet gegeten met als gevolg dat er meteen veel te veel calorieën het lichaam inkomen.
Heb je al eens kritisch naar je voeding gekeken. En tel heel eerlijk alle calorieën mee die je tot je genomen hebt. Ook het vet waarin je kookt dus!

Hoe verleidelijk het wellicht is om een snel dieet te volgen, toch is het beter voor je lichaam om het iets rustiger aan te doen. Neem als streefgewicht 10% onder je huidige gewicht. En ga uit van maximaal 0,5 kilo afvallen per week. Het duurt zo wellicht iets langer om op jouw gewenste resultaat te komen maar deze kilo’s blijven er wel vanaf. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn.

5 tips voor grip op honger en verzadiging

Het is belangrijk om de juiste balans te vinden naar jouw honger- en verzadigingsgevoel om tot een blijvend resultaat te komen. Hierbij geven we je 5 tips voor meer grip op je honger- en verzadigingsgevoel.

Tip 1: Kies de juiste voedingsmiddelen

Het is tijdens het afvallen niet de bedoeling dat je een hongergevoel hebt. Door de juiste voedingsmiddelen te kiezen zal je verzadigd blijven tot het volgende eet moment. Met name vezels, eiwitten en bepaalde vetzuren zorgen ervoor dat je sneller en langer verzadigd blijft. Denk hierbij aan onder andere havermout, ei of ongezouten noten.

Tip 2: Houd je aan een vast aantal eetmomenten

Ook het aantal eetmomenten zorgt ervoor dat je honger- en verzadigingsgevoel in balans blijft. Zorg er daarom voor dat je 3 hoofdmaaltijden eet op gezette tijden en daarnaast 2 tot 3 gezonde tussendoortjes. Hierdoor zal je je honger- en verzadigingsgevoel in balans houden.

Tip 3: Eet langzaam en kauw goed

Daarnaast is het aan te raden om langzaam te eten en goed te kauwen zodat je lichaam de tijd krijgt om verzadigingssignalen aan te maken en naar je hersenen te sturen.

Tip 4: Eet aandachtig

Het is ook erg belangrijk om bewust te eten. Zorg ervoor dat je bij voorkeur aan tafel eet zonder afleiding. Eet echt met je volle aandacht. Dit voorkomt dat je gedachteloos je maaltijd opeet en hierdoor meer eet dan nodig is.

Tip 5: Eet met klein bestek en van een klein bord

Ten slotte helpt het ook om met klein bestek en van een kleiner bord te eten. Door kleiner bestek kan je minder grote happen eten. Hierdoor zal je langzamer en beheerster gaan eten. Met als gevolg dat je maag de tijd krijgt om aan je hersenen door te geven dat je vol zit. Door van een kleiner bord te eten heb je eerder en verzadigd gevoel.

Wil jij ook meer balans in je leven en op maat gemaakt advies hoe je om kunt gaan met honger en verzadiging? Nicole en Simone van Foodtivity kunnen jou helpen om jouw perfecte balans te vinden tussen jouw honger- en verzadigingsgevoel. Lees meer over ons op: https://www.foodtivity.nl/over-ons/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *