christmas

8 stappen – gezond en lekker kerstdiner

Wil je afvallen van je lijstje schrappen met goede voornemens, begin dan nu al. Een paar gezonde tips rond de feestdagen!

Wist je dat je gewicht voor ongeveer 80 procent van jouw dieet afhankelijk is? Daarom doe je er slim aan om in gedachte te houden ‘wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af’. Dus in plaats van twee weken lang niet op je eten te letten, kun je beter keuzes maken voor de feestdagen. Als je alleen kiest voor het allerlekkerste, geniet je veel meer van je eten èn krijg je minder calorieën binnen.

Tip 1 Maak slimme keuzes rondom alcohol
Drank en vettigheid vormen samen een gevaarlijke combinatie. Als je veel alcohol drinkt krijg je ongemerkt veel calorieën binnen. Daarom is het verstandig om naast elk glas alcohol een glas water te drinken. En drink alcohol met mate.
Tip 2 Begin groen
Je zit aan een rijk gevulde tafel met oneindig veel heerlijke gerechten om je heen. Waar begin je als je aankomen wilt voorkomen? Bij de groene afdeling, natuurlijk. Wanneer jij eerst een bodem legt met groenten, dan vergroot je de kans dat je daarna onnodig veel gaat eten aanzienlijk. Ook heldere soep en water kunnen de trek een flink stuk remmen.
Tip 3 Geef je eten een cijfer
Geef de minder verantwoorde voedingsmiddelen een cijfer. Is het je waard om er een uitzondering voor te maken. Eet het alleen als de score hoger is dan een 8 en geniet ervan!
Tip 4 Geef het (stok)brood door
Zonder het door te hebben, eet je tijdens de feestdagen grote hoeveelheden brood. In de praktijk is brood één van de minst verzadigende producten die er bestaan. Zo gauw je witbrood eet, gaat je insulineproductie enorm omhoog, met als gevolg nóg meer trek en vetopslag.
Tip 5 Hapjes
Ga niet vlakbij de hapjes zitten. Als je moeite moet doen om van hapjes af te blijven kun je er beter maar verder van af gaan zitten.
Tip 6 Eet langzaam
Rek de maaltijd en eet langzaam: pas na 20 minuten treedt een verzadigingsgevoel op. Leg tussen de happen door je bestek even neer. Kauw elke hap goed, misschien wel 20 tot 30 keer. Geniet bewust van de smaak en textuur. Ondanks dat je minder eet, geniet je meer van je eten dan wanneer je snel en zonder aandacht eet.
Tip 7 Couvert
Gebruik kleine borden en bestek, echt: dan eet je minder!
Tip 8 Blijven bewegen
Blijf niet de hele dag zitten (bij de hapjes), maar doe ook wat actiefs. Bijvoorbeeld een wandeling maken of met de kinderen buiten spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *